Min uppfattning om gruppintervjuer

| Svar på tal
(Bild lånad från google) 
 
Jag fick en förfrågan om jag kunde skriva ett inlägg om gruppintervjuer så här kommer ett inlägg!
 
Jag har varit på gruppintervju två gånger i mitt liv men den ena var så länge sedan så jag minns faktiskt inte. Den andra var jag på förra veckan på Espresso house. Vi fick samlas i receptionen medan vi väntade på att rekryteraren skulle komma. Där inne var det knäpptyst. Vi fick sedan sätta oss i ett rum som såg ut som ett klassrum, fast vi satt på bänkar längst väggen som hade form som ett v. 
 
Hon började med att presentera sig själv och företaget. Hon berättade om när och hur de grundades, av vilka o.s.v. Något roligt att veta kan vara att inredningen på alla coffeeshops är inspirerad av grundarnas sommarstuga. Efter det skulle vi presentera oss själva. Men istället för att presentera oss själva så fick vi presentera varandra så vi delades in två och två. Där fick man berätta vad man heter, var man bor, ålder, intressen, framtidsplaner och något unikt om sig själv. Det var faktiskt mycket svårare än vad jag hade tänkt mig haha. Det var även här momentet som stämningen släppte och det blev lite bekvämare. 
 
Efter det hade vi workshop. Man fick ett fall (case) och så skulle man diskutera vad man skulle ha gjort om man hamnade i den situationen. Vi pratade sedan om hur rekryterings processen såg ut och så fick vi ställa frågor. Vi avslutade intervjun med att fylla i papper om bakgrundsinformation och hur mycket man vill jobba. 
 
Gruppintervjun höll på under cirka 1,5 timme och vi var 10 personer. En enskild intervju brukar ligga på 30 min till en timme beroende på arbetsgivaren och hur flytande konversationen är. På en vanlig intervju är det mycket enklare att ställa frågor, berätta om sig själv eller flika in med någonting som man glömt att säga. På en gruppintervju kan man ju inte helt plötsligt börja prata om sig själv när rekryteraren pratar och det sitter 9 andra personer i rummet. Jag föredrar enskilda intervjuer, och får man gå på gruppintervju kan man räkna med att det är en hel del som söker tjänsten och en del intressanta kandidater.. Det viktigaste är att visa framfötterna.
 
Jag tänkte även passa på att berätta att de ringde upp mig idag och jag ska dit och provjobba på onsdag! Hur roligt som helst och jag ser verkligen fram emot det. Önska mig lycka till :) 
Amanda CL

åh håller tummarna för dig :)

Sarah

Ja drack den me choklad igår :)

Tuva Björnwall

lycka till :D

marina

Vad roligt att de vill att du ska provjobba! :)

tess

Gruppintervju sådär låter svårt. Min sambo har varit på en del (jag gled in på en räkmacka och har aldrig själv gått på intervju) men det måste vara svårt att sticka ut? Visa vem man verkligen är liksom? Njaaa... kanske kan vara bra. Vet att syrran va på gruppintervju till ett jobb på McD! Bra när det säkert är många som söker ett o samma jobb!

Amanda Jönsson

Men va bra att du skrev detta, har undrat lite om just det!

Gabriella

Roligt att läsa och höra din uppfattning, roligt att provjobba!! Lycka till!!

Anita

Woho!! Grattis till att du ska dit och provjobba :D

Tilda Barkselius

Åh vad kul att de ringde upp dig! Hoppas provjobbningen går bra!

Bambi

åh vad kul att du ska få provjobba :D GRATTIS!!

Själv gillar jag inte alls gruppintervjuer. Jag är social av mig och har inga problem med att prata med folk. Är dock inte den som tar plats i såna sammanhang. Jag vill gärna låta folk prata och det kan ju lätt göra att man hamnar lite i skuggan sådär ofrivilligt och då ser dom ju inte vem man verkligen är. Så jag tycker det blir lite orättvist mot många när man har en gruppintervju - även om det kanske är lättare för företaget.

Johanna Davidsson

Intressant att läsa och tack för att du kunde skriva ett inlägg så snabbt! Jag hoppas det går bra för mig då det är min första intervju överhuvudtaget. Och vad roligt att de ringde upp dig, lycka till! :D

linah

själv så gillar jag inte de D:

Sandra

Åh vad kul! Lycka till :D

LIL' BABUSTYLE - Chronic pain warrior

Låter lite kul ändå med gruppintervju, eller ja, den typen av grupp, men tycker inte det passar som en intervju egentligen.. aldrig varit på en intervju dock. Bara på två stycken speed dating, tror jag det heter.

Chanette Persson

Kommer gå finemang!!

MATILDA

Vad kul! Aldrig varit på gruppintervju men blev kallade till det på espressohouse men tackade nej :)

Amanda Forsman

Intressant att läsa :)

Linda

Jag själv förstår inte vitsen att ha grupp intervjuer.

CAMILLAESI

blev så sugen på expresso house nu när jag såg bilden..haha

Lycka till att provjobba :-)



Läs det här innan du kommenterar:
- Jag fotar med min systemkamera, CANON EOS 600D
- Du får inte kopiera eller printa min bilder utan tillåtelse
- Jag vill inte ha kommentarer om din frågestund
- Kommentarer som inte handlar om min blogg eller mitt inlägg raderas


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: