Dag ett, två och tre

| Vardag

Vi fick en väldigt tråkig start på vår resa. När vi satt och väntade på boarding så fick vi veta att planet var försenat pågrund av en reservdel. De försökte fixa detta men några timmar senare meddelar de att planet är inställt.

Då skulle vi gå och hämta ut våra väskor för att sen gå till biljettkontoret. Den kön var något helt fruktansvärt lång och det rörde sig knappt framåt. Vi stod där några timmar till. När vi väl kom fram fick vi matkuponger till middag, hotellrum i Arlanda stad och en plats på ett plan morgonen därpå via Oslo. Innan hade vi direkt plan..

När vi skulle kliva på planet från Oslo till New york så var det återigen strul. Personalen sa att min pass information låg på en annan person. Mycket märkligt men de fixade de efter ett tag och vi blev uppgraderade till SAS plus. Hur härligt som helst! När vi kom fram sedan va de någon missuppfattning med transfern så den fick vi också vänta på ca en timme.

Vi fick i alla fall fått hjälp att boka om vår hemresebiljett till en dag senare så vi inte skulle förlora en dag. Även hjälp med en extra hotellnatt och detta utan kostnad. Så de löste sig fint men vi var riktigt besvikna och frustrerade där på Arlanda.

Vi kom sedan fram ca halv fem till hotellet, checkade in och bytte om. Gick ut på en liten promenad, jag hade fruktansvärt ont i magen. Mådde verkligen inte bra, men vi åt lite middag, kollade in Times Sqaure som låg väldigt nära hotellet och så. Det blev en tidig hemgång.

Dagen efteråt skulle vi befinna oss på ett hotell i närheten för sightseeing med svensk guide. Från 8-12 åkte vi runt och tittade, hoppade av i bland annat Grand central och Chinatown. Det spöregnade denna dag så det var väldigt kallt och blött trots paraplyn. Vi blev sedan avsläppta vid Battery park så då letade vi upp en resturang att äta middag på. Efter det gick vi runt och tittade lite, hamnade i en galleria och när regnet lugnat ner sig lite beställde vi en uber. (Priserna på uber gick upp med 10-20 dollar pågrund av vädret) Vi gick av i närheten av vårt hotell, tog en drink och sedan gick vi hem till hotellet. Vi somnade båda två och runt 8 tiden bestämde vi oss för att skita i middag och fortsätta sova istället för att vi var så trötta :)

Dag 3 och vi hade bestämt oss för att starta våra New York pass. Vi gick och käkade en mysig frukost och sedan gick vi till Empire State buildning. Det var riktigt häftigt och det togs hur många bilder som helst. Vi var verkligen inte ensamna heller men trots det så gick det mesta väldigt smidigt, hissarna går hur fort som helst trots att det är ca 80 våningar. Efter Empire tog vi en taxi till Battery park, därifrån gick båten till Liberty Island och Frihetsgudinnan. Vi var där, turistade och tog jätte mycket bilder. Åt en glass och njöt av vädret innan vi hoppade på båten tillbaka till fastlandet. Stannade för en snabblunch innan vi gick vidare till 9/11 museumet och minnesplatsen. Museumet var riktigt häftigt. Inga ord för händelsen men museumet var verkligen värt att gå till. Det var förbjudet att fota inne i det coolaste rummet dock.

När vi var klara där hade klockan hunnit bli ganska mycket, det värkte i både fötter, rygg och axlar. Så vi tog oss hem , vilade en stund och sedan gick vi ut igen. Käkade middag på en svin dyr resturang som inte ens var så där toppen bra och så kollade vi lite i affärer. Vilket fantastisk stad New York är alltså, så mäktig!

Fortsättning följer...

New York - 11 maj

| Vardag
Hej! Som ni vet åker jag och Daniel till New York nästa vecka. Det känns lite märkligt faktiskt, det var så länge sedan vi bokade den här resan så det känns som att det fortfarande är långt kvar. Men det är det ju inte.. tiden går så himla fort.

Vi har köpt något som heter New York Pass. Det kostade 2250kr för tre dagar. Ett tips är att köpa det själv på internet för då kostar det ca 1800kr. Det finns 90 stycken attraktioner, dvs sightseeing både med buss och båt, man kan gå på museum, besöka Frihetsgudinnan och Empire State Buildning. Det finns väldigt mycket att välja på, och då är det alltså gratis inträde som ingår.

Man väljer hur många dagar man vill ha passet, och kortet känner av när man använder det första gången. Sedan gäller det för de kommande dagarna. Man kan inte välja själv vilka dagar man vill nyttja det så det kommer att bli tre riktigt intensiva dagar. Alla dagar blir förmodligen intensiva men dessa kommer att bli lite extra. Jag har gjort en liten lista på vad vi är intresserad av att göra.

Empire State Buildning - en skyskrapa och kontorsbyggnad på Manhattan. Byggnaden har 102 våningar och är 381 meter hög. Ett garanterat utflyktmål som jag så länge velat besöka efter att ha kollat sex säsonger av Gossip Girl.

Frihetsgudinnan - New Yorks stolthet och mest kända turistmål. Syns i nästintill varenda film som är inspelad i staden. Statyn står på Liberty Island så jag är lite osäker på om man måste åka båt dit eller om man kan gå på någon bro eller liknande.

9/11 memorial musuem - Den 11 september 2001 raserades tvillingtornen i World Trade Center i en terroristattack, två kapade flygplan användes som vapen. Till minne av händelserna finns 9/11 memorial och museum.

Brooklyn Bridge & Brooklyn Botanical Garden - Självklart ska vi ta oss till Brooklyn Bridge, den äldsta hängbron i New York. Bron har sex filer för motortrafik och under den rinner East River. Vi har tänkt gå över bron för att kolla in Brooklyn och när vi ändå är där kan vi besöka Brooklyn Botanical Garden.

Dessa fyra finns med i våra New York Pass. Utöver dessa ska vi såklart shoppa, vi tänkte besöka Woodbury, en outlet som ligger cirka en timme utanför staden. Vi ska även gå på Broadway och se Alladin. Vi ska självklart promenera i Central Park och jag har även planerat att vi ska äta picknick där. Gud så mysigt! Ser verkligen fram emot det. Om det finns tillfälle är jag även sugen på att kolla in Chinatown och Upper East Side. Det kommer att bli en riktigt bra resa och jag ser fram emot att få dela den med Daniel ♥