Semmelwrap.se

| Samarbeten

Vem har inte hört talas om semmelwrapsen och hur många har inte blivit suktade av att köpa och äta en när man sett bild på de? Jag är i alla fall en av de. Semmelwrap är en stående semla som man kan äta to go men har  samma innehåll. Den är skapad av Mattias Ljungberg som idag jobbar för Tössebageriet, det semlan såldes för första gången.

Semmelwrap.se är en utmärkt hemsida om man är intresserad av att göra sin egen semla, vill veta var man kan köpa de eller bara vill ha mer information. Man kan se en hel del hashtaggade bilder via hemsidan, vilket är roligt. Spana in hemsidan helt enkelt och passa på att kolla upp var du kan köpa din närmaste semelwrap :)

Semmelwrap.se

Sponsrat inlägg.

Nästa stopp - Kambodja

| Resor

Första kvällen i Phu Quoc tog vi en taxi in till stan, tog cirka 5 minuter. Letade upp en trevlig resturang som vi åt på och efter det gick vi förbi nattmarknaden och köpte glass. På kvällen testade vi på att gå ut, så vi gick till Rory's bar som va stället de flesta ungdomar, och vuxna hängde på. Träffade lite folk men drog hem vid 2.

Dagen efter det, alltså i fredags låg vi också bara på stranden, solade och badade. Käkade middag på Winstons burger som ligger etta på Tripadvisor. Drog sen ut igen, träffade massa skönt folk och kom hem 5 på morgonen.

I lördags tog vi det bara lugnt, både på dagen och kvällen. Låg i hängmattan och läste bok, käkade middag på en resturang på andra sidan ön och sen gick vi och la oss tidigt.

Igår va det lite molnigt så vi degade mest runt. Gick ut en kortis på kvällen men va ganska dött på grund av att det va fullmoon-party i lördags. Fick reda på sent på kvällen igår att vårt plan va inställt.

Så istället för flyg 14.40 med mellanlandning på två timmar har vi nu flyg 10.10 och mellanlandning på cirka 8 timmar -,- Vi som trodde vi va klara med Ho Chi Minh City. Annars så har jag en riktigt jobbig förkylning som jag haft sen jag hade feber. Snuvan börjar bli bättre men hostan värre så ska söka hjälp om det inte blir bättre snart. Har dessutom fått något helt sjukt många myggbett, räknade till mer än 20 på vänster ben. Menmen, nästa gång vi hörs befinner jag mig i KAMBODJA!

Phu Quoc

| Resor
Hallå där! Buss resan tillbaka till Ho Chi Minh gick bra, sov igenom i stort sätt hela resan. Fast bussen va såklart försenad, men det är alla bussar här. Man får alltid lägga på 1-2 timmar efter den ursprungliga tiden.

När vi kom fram tog vi en taxi till en creperia där vi käkade vår första dag. Åt och fördrev tiden. Sen åkte vi till flygplatsen, där fick vi reda på att det var ytligare en försening på 40 min ungefär. Kunde varit värre men ändå jobbigt när vi redan väntat så många timmar. Sen tog flyget bara 45 min till Phu Quoc.

Vi åkte till hotellet, vi bor i bungalows bara några meter från stranden. Rummen är fräscha och vi fick två sängar, den ena lite större fast vi trodde vi skulle få en stor säng endast. Så idag har vi bara legat på stranden, solat och badat. Vi sitter på en resturang just nu och har precis ätit middag. Ska nog beställa in en milkshake innan vi går tillbaka till stolarna. Ikväll ska vi utforska staden och lite mer av själva stranden. Hoppas alla får en bra dag!

Ho Chi Minh City och Mui Ne

Hallå allihop!
Jag började må lite bättre dagen efter mitt senaste inlägg så då kunde vi åka in till stan och käka, fota lite och så. Vi åt middag på en jätte mysig resturang precis nere vid vattnet, sen såg vi den kända bron med ormen som klockan 21 sprutar riktig eld och vatten från munnen.

Dagen efter tidigt på morgonen tog vi ett flyg till Ho Chi Minh City. Gjorde inte så mycket på dagen, strosade mest runt och vilade. På kvällen blev vi hämtade med mopeder av två bekanta som skulle visa oss staden. Så fick vi testa på vietnamesisk middag och efterrätt, de va så där faktiskt. Sen åkte vi runt, visade oss saker och så.

Dagen efter det, alltså igår gick en sovbuss till Mui Ne klockan 8 på morgonen. Det tog 6 timmar och därefter anlände vi till finaste stället och hotellet hittills. Personalen är hur bra som helst och riktigt duktiga på engelska vilket är sällsynt, vi har 3 pooler och en grym hotell resturang. Så igår låg vi vid poolen, badade och tog de lugnt.

Idag har vi varit på utflykt. Vi åkte med grupp först till ett ställe där man skulle gå i vattnet fram till ett vattenfall, så stod de kossor helt lösa på sidan och betade. Efter det stannade vi i en liten fiskarby och tog massa fina bilder. Sen åkte vi till de vita sanddynerna, kollade och fotade där. Sen vidare till de röda sanddynerna där vi fick se solen gå ner. Vi har sedan vi kom tillbaka bara suttit vid restaurangen/poolen och ätit och umgåtts.

Imorgon går en buss tillbaka till Ho Chi Minh City för att sen ta flyg till Phu Quoc. Där ska vi stanna i fem nätter så ska bli skönt att stanna lite längre på samma ställe. Nu ska vi röra oss ner mot rummet, puss&kram

Mina julklappar 2015

| New in
Klocka från Thomas Sabo.

2 gosiga filtar.

World adapter och ett halvt apotek till resan.

En halv iphone 6s kartong som betyder att jag får telefonen när jag kommer hem från Asien.

Armekniv, te, bostadskö och adapter till bilen.

Vattenkokare som lyser blått när det kokar och strumpor.

4 tallrikar från Rörstrand.

2 handdukar och 2 Kosta boda glas.

2 bh:ar, en parfym och en body splash.

6 stycken vinglas.

Mascara, 2000 kr, cover kit, 4 par trosor och Toffifee.

Bath, en tops för varje dag i Asien och parfym.

4 stycken champagneglas.

Jag fick även 1000 kr insatta på kontot, en bärbar laddare och en Thomas Sabo berlock bestående av tre fjädrar. Tack så jätte mycket till allihopa, jag är så otroligt glad, nöjd och tacksam ♥

Da Nang

| Resor

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här i bloggen, och det beror framför allt på dåligt wifi.

Hanoi var en stad där det inte fanns speciellt mycket att se eller göra. Alla gator såg likadana ut och de var lite svårt att hitta någonstans att äta. Vi va där i tre nätter och regnade två av de på kvällarna. Vi va på dagsutflykt till Halong Bay i onsdags, åkte båt, paddlade kajak och besökte en grotta. Vi kom tillbaka på kvällen vid nio någon gång, där någonstans började jag känna mig sjuk.

Igår på förmiddagen tog vi ett flyg till Da Nang. Tog lite mer än en timme, när vi kommit fram till vårt hostel drog vi ut och kollade in stranden och så. Sen tog vi en taxi till andra sidan stan och käkade lunch. Vi satt i timmar sedan och kollade in vårt nästa resmål, bokade flyg och så. Kände mig ännu sämre på kvällen så vi gick bara ner till en risig resturang utanför och käkade snabbt. Gick och la mig vid 21 tiden.

Natten och idag har varit hemska. Jag har nog fått feber. Jag har ont i hela kroppen, är helt hängig, huvudet dunkar sönder, ont i halsen och svettas/fryser varann minut. Har legat i sängen hela dagen, har vid halv fem lyckats ta mig till en resturang för lite mat.

Bilder från de senaste dagarna får komma senare, energin börjar ta slut nu. Puss&kram

Hanoi Riverside Hotel

| Resor
Igår morse åkte vi först 50 min till Bangkok. Därifrån tog vi en taxi till MBK shopping mall för att fördriva tiden, vi käkade lunch och köpte varsitt bar nya skor. Så jag har nu även ett bar sandaler som är skönt att ha när det blir för varmt om fötterna för converse.

Nästa flyg tog 1h och 50 min, vi skulle ha blivit hämtade på flygplatsen men det blev ett missförstod så vi fick ta taxi istället. Nu bor vi mitt inne i Hanoi stad, det är väldigt livat utanför vårt fönster.

Vi gick på kvällen ut och tittade lite och så åt vi middag. I Vietnam tutar de hela tiden och jag menar verkligen hela tiden, men de kör hyfsat lugnt. I Thailand däremot kör de som svin men anpassar sig efter varandra så förekommer inte lika mycket tutande där.

Just nu ligger vi på vårt hotell rum, vi ska strax börja göra oss i ordning för att gå ut och utforska staden. Vi ska även boka dagsutflykt eller en natt på Halong bay, beroende på vad vi känner för. Hoppas alla får en bra dag. Puss

Mot Vietnam, Hanoi

| Vardag
Idag checkade vi ut från vårt rum vid tolv för att bege oss två våningar upp där vi nu delar rum med fem andra personer, blandat killar och tjejer. Kan inte påstå att jag tycker om det för fem öre,
kanske roligare med skönare människor. Efter det gick vi och käkade lunch, har även varit och kollat på tempel och så. Åkte till andra sidan floden och fikade på ett mysigt cafe.

Nu på kvällen har vi varit med vår roomate från förra rummet, käkat middag på en italiensk resturang och kollat in både nattmarknaden och söndagsmarknaden. Vi ska strax gå och lägga oss, vår taxi kommer fem imorgon bitti och flyget går 7.20. Mellanlandning i Bangkok på cirka 7 timmar innan vi åker till Vietnam, Hanoi. Kramis

Spa, vattenfall och elefantridning

| Resor
Hej kompisar :) Nu var det några dagar sedan så här kommer en update om de senaste dagarna i Chiang Mai.

I torsdags när vi kom hit gick vi på spa/massage medan vi väntade på att få checka in på vårt rum. Vi körde 90 min hela kroppen så de va skönt. Tog med vår roomate efter och käkade lunch. Efter det drog vi hem till hostlet och tog en powernap. På kvällen tog vi tre en tuktuk till floden där det var lite mer drag och resturanger, åt på en med jätte fin utsikt. Gick sen runt i stan på nattmarknad och kollade.

Igår tog vi det lugnt på dagen, tog en tuktuk lite senare på eftermiddagen till en nationalpark som lång en bit utanför Chiang Mai city. Där gick vi runt och kollade på vattenfall, man kunde bada också men tyvärr hade vi lite tight om tid för de stängde. På kvällen gick vi ut och käkade, sen tog vi en drink på bargatan.

Idag kom en buss och hämtade oss halv 2. Vi åkte till ett elefant camp, matade elefanter, red på de och badade med de. Det va lite läskigt och gjorde ont i rumpan men det var ändå roligt och spännande. Nu på kvällen har vi varit på bargatan med vår roomate och tre killar hon träffat här så det var trevligt. Klockan är strax över tre här nu så ska gå och lägga mig efter det här inlägget.

Tänkte också berätta att planen var att vi skulle checka ut imorgon och lämna Chiang Mai men vi stannar en natt till, så åker vi direkt till Vietnam och skippar Laos. Känns lite trist men skönast och bäst så. Hoppas alla har det bra, puss

Tåg i 16 timmar till Chiang Mai

| Resor

Hej igen! Vi checkade ut från hostlet vid 12 igår, åkte direkt till tågstationen. Där sprang vi runt och letade efter något ställe att ta id-kort på eftersom jag glömt att fixa det hemma i Sverige. Så fort vi var klara fick vi springa till tåget. Vi som inte hade ätit något tänkte direkt köpa lite mat när vi insåg att de bara hade kall mat vilket är lika med bakterier. 14 timmar skulle tåget ta men tog istället 16. Vi hade bokat varsin säng men den ena var full med djur så vi fick dela, sjukt äckligt och så jävla trångt haha. Så ont i kroppen efter resan.

När vi äntligen kom fram till vårt hostel här i Chiang Mai vid 07 tiden insåg vi att receptionen öppnar 9 och att vi inte har check in förrän klockan 14. Så nu har vi suttit på ett café i någon timme och hoppas på att hostlet går att lösa när de öppnar om 20 min.

Planen var att stanna här i 4 dagar för att sen ta båt över till Laos. Men båten tar 3 dagar och efter den här tågresan vill vi helst flyga dit men för att flyga måste man mellanlanda i Bangkok vilket innebär att vi har åkt tåg i 16 timmar till Chiang Mai i onödan. Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra. Vi får se hur vi ska lösa det här. Vi hörs senare, puss&kram

MBK Shopping Mall

| Resor

Hej! Idag promenerade vi nästan hela vägen till China town när vi fick höra att marknaden där är stängd på dagtid. Så då tog vi en tuktuk till MBK shopping mall istället. Där spenderade vi några timmar, kollade både affärer och marknad. Jag köpte med mig en långklänning som kan va väldigt skönt att ha på kvällarna så här i Bangkok. Vi kom till vårt hostel igen vid fyra, tog en powernap och sen drog vi ut och käkade middag. Kollade runt lite i stan efter det och sen tog vi en drink på det stället vi åt middag igår. Nu sitter vi återigen utanför receptionen och nyttjar wifi medan det är riktigt bra. Imorgon går tåget till Chang Mai vid kvart i två så vi checkar ut vid tolv. Puss&Kram

New Road Guest House

| New in, Resor
New in.

Hej kompisar! Igår kväll vid halv 10 svensk tid gick vårt plan. Vi flög sex timmar till Doha, var där i tre timmar och sen nästa plan på 5,30 h till Bangkok. Där blev vi hämtade och skjutsade till vårt hostel som heter New road guest house. Våra rum är väldig smål men något som är skönt är att vi har egna rum med toalett o.s.v. Vårt wifi är dessutom riktigt bra så tänkte passa på att uppdatera lite.

Här ska vi stanna i två nätter. Så idag när vi kom fram drog vi ut och käkade och imorgon tänkte vi nog strosa runt lite i ett köpcentrum. På onsdag ska vi ta ett tåg på över 10 timmar till Chang Mai. Klockan är snart ett här på natten så vi ska väl nyttja nätverket lite till innan vi går och lägger oss. Hoppas alla har det bra, puss&kram

Gott nytt år och ikväll åker jag till Asien!

| Resor, Vardag
Först vill jag hälsa er alla ett gott nytt år eftersom jag helt glömde bort att göra det på nyårsafton. Jag hoppas att ni alla hade en grym dag då. Jag själv åt middag med tjejerna hemma hos Hanna, mötte upp Daniel och killarna på Söder innan vi drog till någon fest där. Spenderade tolvslaget i Vitabergsparken och sen gick vi tillbaka till festen. Avslutade kvällen på Klubb Göta och sen så sov Daniel, Tisse, Annie och Hanna hos mig.

Ikväll åker jag till Asien med Hanna för att backpacka i 68 dagar. Det är nervöst, spännade, förväntansfullt och skräckuppjagande. De senaste dagarna har bestått av en hel del förberedelser och jag har spenderat mina dagar med mina närmaste, har umgåtts massor med Daniel bland annat.

Jag har med mig en ipad som det är tänkt att jag ska kunna blogga ifrån så om jag bara har tid, lust och inspiration ska jag försöka få upp lite inlägg. Uppdateringen kommer däremot vara helt klart bättre på instagram så för er som är intresserade av att följa min resa heter jag amandalindstrand där. Tills vidare får ni ha det så himla bra ♥

Resumé av 2015

| Vardag
- Firade in det nya året med mina bästavänner och många andra fina människor.
- Jullovet tog slut, dagarna rullade mest bara på. Skoltrött, mörkt och kallt men sommar och student närmade sig.
- Praktiserade två veckor på Fryshusets ekonomiavdelning, så härliga människor där! Trivdes jätte bra.
- Fick en ny säng i julklapp som kom i slutet av januari, världens skönaste säng.

- Full rulle med att bli klar med gymnasiearbetet, skrev en uppsats om Lagen om anställningsskydd.
- Jag och Hanna käkade en grymt god alla <3 dag middag på en tapas resturang före utgång.
- Stod på UF-mässan på Stockholms mässan från 7.30-20.00 med mitt UF företag.

- Köpte min studentklänning och studentmössan kom äntligen.
- Jag fyllde 19 år och det firade jag med mina nära och kära.
- Var på Katy Perry's konsert med Filippa, så jäkla bra.
- Hade min egen studentskiva, temat var film och jag och Hanna var utklädda till Batman.

- Fick bihåleinflammation och mådde verkligen super bra under påsk, haha.
- En mörk månad då en av mina närmaste vänners pojkvän gick bort, vila i frid ♥
- Bloggen fyllde 7 år, helt sjukt att jag fortfarande bloggar haha.
- Mösspåtagning på Josefinas och det var en riktigt lyckad dag.

- Spenderade en super mysig helg med Annie på landet.
- Jag och min syster gjorde en syster-tatuering.

- Tog studenten och verkligen bästa dagen i mitt liv. Så glad och lycklig över alla fina jag har omkring mig.
- Flyttade upp till landet för att sommarjobba på caféet som tidigare år.
- Spenderade midsommar med bästa landet gänget.
- Betalade resan till Kos, taggade till tusen!

- Åkte till Spanien i en vecka med familjen där vi hade hyrt hus och levde loppan.
- Jobbade i stort sätt varje dag efter dess.
- Sökte sjukt mycket jobb och åkte in till Stockholm för att gå på arbetsintervjuer.

- Åkte en vecka till Kos med tjejerna, grymt bra resa. Längtar tillbaka <3
- Började jobba för bemanningsföretaget Majola.
- Åkte till Gotland en helg med familjen, hur mysigt som helst. Jag älskar den ön ♥

- Jobbade en hel vecka på Stockholmsmässan för Majola och efter det tog jag en "paus" och började jobba hos pappa istället.
- Började träffa Daniel på ett seriösare plan än tidigare.

- Hösten kom och jag var hur taggad som helst på vackra färger, varm choklad och gosiga sockor.
- Halva släkten fyllde år och det blev en del firande.
- Jag och Daniel blev "officiellt" tillsammans den 30/10 ♥

- Jag, Hanna, Annie, Daniel, Ribben och Tisse åkte ner till Örebro. Bodde över helgen på hotell och festade på Villa Strömpis.
- Bokade och betalade min och Hannas backpack resa i Asien.
- Var och såg på Partaj live med Daniel och familjen.
- Började jobba på Gamla stans julmarknad, fjärde året i rad.

- Jobbade varje helg på julmarknaden och vardagar hos pappa på Sickla lås.
- Daniel tog en ledig dag så vi kunde va lediga samtidigt, besökte julmarknader och myste.
- Firade en otroligt mysig julafton med min familj.