Recept på brownies med chokladmousse

| Recept
Jag hittade ett recept på My kitchen stories som jag tänkte dela med mig av!
All cred till henne, kika in på hennes blogg för fler recept och inspiration. 
Ber om ursäkt för så ojämna, fula bitar men de var faktiskt svåra att skära haha :)
 
Ingredienser:
150 g osaltat smör
2,75 dl socker
1,5 dl kakao
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
50 g mörk choklad
1,75 dl vetemjöl
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader. Smält chokladen i micro eller över ett vattenbad. Smält smöret på låg värme och häll sedan över i en bunke. Tillsätt socker, kakao, smält choklad, salt och vaniljsocker och blanda. Vispa ner ett ägg i taget. Häll sedan ner vetemjölet och blanda till en slät smet. Täck en bakform, t ex en 20x30 cm med bakplåtspapper och häll över smeten. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 min. Låt svalna. 
 
Ingredienser till chokladmousse:
300 g mörk choklad
5 st äggulor
5 dl vispgrädde
 
Krossade hasselnätter och jordgubbar till garnering.
 
Gör så här:
Smält chokladen i micro eller över ett vattenbad. Blanda snabbt ner ett ägg i taget i den smälta chokladen. Vispa upp grädden mjukt och häll sedan i chokladsmeten och vispa vidare till en fluffig chokladmousse. Häll moussen över den svalda brownie'n och låt stå kyld i minst 4 timmar. Garnera vid servering med krossade hasselnätter och jordgubbar. 
 
Tips
- Jag personligen tycker att det blev en väldigt mörk och mastig choklad så nästa gång kommer åtminstone jag testa ljus choklad istället för mörk. 
- Ha gott om tid på dig för alla moment tar sin egen tid och sen ska brownie'n stå kyld i ca 4 timmar innan servering. 
 
 
Receptet kommer härifrån!
Tilda Barkselius

Åh så gott det där såg ut!

Anonym

Ser väldigt gott ut!!

jessy

Va gott! :D

Juliasandin

Men gud vad gott det ser ut!!! Måste testa snarast!

CamillaEsi

så gott :-D
Tack för receptet. Tänker sno den ;-)

♫♪ sandra

men gu så gott!

Amanda Forsman

Mums vad gott! :D

ajlimullersandvik.blogg.se

jag tycker att brownies och mousse ska vara riktigt mörk och mastig ^^ faktiskt tycker jag nog att all choklad ska vara det :)

Gabriella

Men åh såå gott!!

Elsa

Åh vad gott det såg ut! :)

Henrik Olsson

Åh, så gott! :)

Linda

Jag har också gjort dessa förut och det blev alldeles för mörkt. Men ja kanske med ljus choklad!?

Anita

Men gud så gott :)

Cassandra Haraldsson

Åh, det där såg verkligen supergott ut! :)

tess

Oh, det där såg ut som något jag skulle behöva idag. Riktigt mycket choklad!!

marina

Men sluta, ser ju sjukt gott ut!! :)

Polly Svensson

Men ååå vad gott =). Kram

Blondina

Hej tjejen allt bra? var ett tag sen:) Kramis

linah

så gott!

Åh, verkar riktigt gott!

Skogsraah

men MUMS vad gott det ser ut!

Jessica

SÅ gott det såg ut!

N A T H A L I E

Mums, sååå gott!

Johan

Ser riktigt goda ut.

Tuva Björnwall

men gud vad gott..!!

Sarah

De såg gott ut :) Tack för receptet :)

Celine

Åh men gott!

Mallan

Men mums så gott det såg ut! :3

Susanna Maria

Mumsfillibabba! ;)

Pauline Hurtig

muuums!

Åh ser jättegott ut :D.

Caroline

Såg sjukt gott ut!



Läs det här innan du kommenterar:
- Jag fotar med min systemkamera, CANON EOS 600D
- Du får inte kopiera eller printa min bilder utan tillåtelse
- Jag vill inte ha kommentarer om din frågestund
- Kommentarer som inte handlar om min blogg eller mitt inlägg raderas


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: