Min Asien resa

| Resor, Svar på tal
Jag fick en förfrågan av Therese om jag kunde berätta hur vi har planerat resan för de som är intresserad av att göra en liknande resa. 
 
Vi började med att bestämma oss för hur länge vi ville vara borta. Vi ville åka i början av januari och eftersom jag vill vara hemma på min 20-års dag den 15e mars bestämde vi oss för ungefär 2 månader. Vi kommer hem den 11e mars. Vi gick till Kilroy som hjälpte oss med vilken ordning vi skulle ta länderna. De hjälpte oss även med tips, råd och tur och retur biljett. 
 
Vi ville vara i Thailand på Koh Panghan under fullmoon den 22 februari så därför började vi med att åka till Bangkok, upp till Chiang Mai för att sen resa igenom Vietnam, Kambodja, ner till Thailands öar och sedan avsluta i Malaysia. 
 
Vi hade inte bestämt innan hur vi skulle åka, när vi skulle åka till de olika ställena och i vilken ordning. Istället tänkte vi ta det som de kom fast Hanna hade kollat ut lite platser innan som hon ville besöka. 
 
Innan vi åkte från Sverige betalade vi nästan 11 000 kr för tur och retur biljett, avbeställnings skydd, skydd om flygbolaget går i konkurs, 2 nätter i Bangkok och 5 nätter på Koh Panghan. Vi köpte även ett ISIC kort eftersom vi åker på student biljetter. Därefter tänkte Kilroy att en budget på 40 000 kr med inklusive boende, resor, mat och fickpengar skulle räcka. Vi åkte däremot från Sverige med ca 50 000 kr. Än så länge vet vi inte om pengarna räcker, men jag och Hanna lyxar till det en del. Vi käkar bara på lite "finare" restauranger eftersom vi är rädda för att bli sjuka, vi har lite krav på våra boenden och är en bussresa längre än 7-8 timmar så flyger vi istället. Det går alltså att resa mycket enklare och billigare om man vill det. 
 
Det här är en resa som jag rekommenderar alla att göra. Man lär sig mycket, man får se helt sjukt mycket, både på gott och ont. Hur rika vissa områden är i ett land och hur fattiga andra områden är. Hur krångligt det kan bli om man inte har lite framförhållning och kollar upp alternativa resvägar, hur jobbigt det kan vara att få så mycket bett som vi har fått och hur sjukt tung en ryggsäck kan kännas fast det känns som att vi har minimalt med kläder med oss. 
 
Jag har även upptäckt hur mycket man uppskattar små saker hemma när man är ute och reser så här länge. Små saker som att kunna sätta på en film när som helst, bra internet, kunna ta en kopp te, min egen säng och faktiskt kylan haha. 
 
Om jag har missat något eller om det är någon som har fler frågor så är det bara att ställa de så ska jag svara så gott jag kan. Kram på er! 
 
N A T H A L I E

Åh, underbart att resa!! :) kram

Emelie Andersson

Åh vilka fina bilder, älskar de första bilderna :)

LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Åh, det verkar så nice! Vill också göra en sån resa! Så himla kul att du ville ta upp det här i ett inlägg. Jag ska göra minst en sån här resa innan jag dör (sån där before I die...) Måste verkligen göra det! Verkar helt fantastiskt att göra en sån här resa!

Svar: Det är lugnt. Du behöver inte bry dig om nån länk :)

NICOLE

Kul att få läsa detta :) Verkar som en superhärlig resa!

Emma Engström

Det hade varit så himla häftigt att åka till Asien! :D

Tuva Björnwall

Ser så härligt ut!!

Em - En fotoblogg om mitt gymnasiearbete

Men åhhh så kul!!, hoppas ni har det jättebra! Intressant att höra hur mycke pengar ni betalade & hade med er eftersom jag har funderat på att göra en liknande resa! Kram<3

ISABELLA

åh så kul att få läsa!!

tess

Men wow så himla underbart! Två månader är en jäkla lång tid. Hoppas att ni fortsätter att ha det helt toppen & att pengarna räcker, haha! Förstår att man har lite krav. Och det tycker jag att man ska ha!

Amanda Forsman

Vill också resa! :)

Linn Strömberg

Intressant att läsa! :D

Anita

Njut av tiden!! :)

linah

sååå härligt! <3

Jeanette

Intressant att läsa :)

Roligt att läsa :). Det här är ju jättebra tips för dem som reser :).

N

Kuul! Förstår dock att du vill vara hemma till 20 års dagen :P

Louise

Åh så härligt!

Boel

Kul att läsa! Bra inlägg :D

Filippa

Gud vad härligt! :)

Celine

Åh vill verkligen göra en sån resa någon gång! När jag går ut gymnasiet ska jag lätt dra iväg på något sånt haha :)

Amanda CL

kul att läsa :D

Sugen på att åka till japan, vietnam och korea när jag sparat pengar :)

anneli

Fan vad roligt, jag och min sambo pratar om att åka hit :)

Skogsraah

Låter riktigt härligt :)

Tea Rajkovic

Härligt det ser ut!



Läs det här innan du kommenterar:
- Jag fotar med min systemkamera, CANON EOS 600D
- Du får inte kopiera eller printa min bilder utan tillåtelse
- Jag vill inte ha kommentarer om din frågestund
- Kommentarer som inte handlar om min blogg eller mitt inlägg raderas


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: