Recept på chocolate chip cookiecake med salt kolagömma

| Recept
 
Ingredienser:
1 dl farinsocker
1 dl strösocker
200 g rumstempererat smör
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa flingsalt
2,5-3 dl mörka chokladknappar
2,5 dl karamelliserad mjölk (kolakräm)
1 tsk flingsalt
Vaniljglass
 
Gör så här:
Sätt på ugnen på 175 grader. Blanda samman farinsocker, strösocker och smör. Tillsätt ett ägg i taget och vispa till ett smet. Sikta ner vaniljsocker, mjöl, bakpulver och salt. Rör ihop. Tillsätt 2 dl chokladknappar och blanda ordentligt. 
 
Smöra och bröda en rund form. Bred ut ungefär hälften av degen, så det täcker botten. Häll över den karamelliserade mjölken. Krossa flingsaltet och strö över kolan. Klicka ut resten av kakdegen och sprid ut den så den täcker kolan. Strö över resterande chokladknappar. Grädda sedan kakan på 175 grader i 25-30 min. Serveras tillsammans med vaniljglass. 
 
Tips
- I receptet står det 2,5 dl karamelliserad mjölk men en burk innehåller mer än så. Jag rekomenderar att ta hela burken istället för den blir saftigare och godare.
- Jag köpte Odense's mörka chokladknappar från Coop, två paket men jag använde bara halva av det andra. 
- För att få smöret rumstempererat snabbt kan man hälla varmt vatten i ett stort glas. När glaset blivit tillräckligt varmt, torka ur och ställ det sedan över smöret. Låt stå i någon minut. 
 
 
Receptet kommer härifrån
Bambi

Men omg YES!!! Tack för detta... jag måste testa och göra det. Typ snart. Såg så gott ut

Tuva Björnwall

gud så gott!! tack för receptet :D

Amanda Jönsson

Åh gud så gott!

lovisa

alltså gudars! salt karamell/kola kan ju vara det livsfarligaste goda nånsin typ.

Tilda Barkselius

Men gud så gott det låter, detta måste testas!

Amanda Forsman

Åh så underbart gott!

N

Vad gott :D

Veronica Möller

Det såg riktigt gott ut! :)

Hanna

Såg gott ut!

Polly Svensson

Såg riktigt gott ut, smaka de lika gott som det ser ut? Kram

VERONICA - fashionblog

Faaarligt tips för mig.. alltså mums!! :) Detta bara måste testas ju!

Lucy

Åhh så gott detta ska testas :D

Amanda CL

har sparat receptet för att göra någon dag :D

Noom men så gott! :D

N A T H A L I E

Mums va gott! :) kram

CAMILLAESI

Vad gott :D

Pauline Hurtig

men mums!

♫♪ sandra

dör så gott det ser ut!

Netti Starby

Mums vad gott och tack för receptet! Kram

MALIN

Vad gott det ser ut! Kul med recept! Kram

Ida - foto & häst

men gud så god!!

Sarah

Ja gillar inte salt men annars lät de gott :)

sandra.

Ser as gott ut :D
sparar receptet :)



Läs det här innan du kommenterar:
- Jag fotar med min systemkamera, CANON EOS 600D
- Du får inte kopiera eller printa min bilder utan tillåtelse
- Jag vill inte ha kommentarer om din frågestund
- Kommentarer som inte handlar om min blogg eller mitt inlägg raderas


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: