Recept på semlor

| Recept
 
Ingredienser: 
75 g smör eller margarin
2 dl mjölk
25 g jäst
1/2 dl strösocker
1 krm salt
ev 1/2 tsk kardemumma
1 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 uppvispat ägg till pensling
 
Fylling:
1/2 dl mjölk
75 g mandelmassa
2 dl vispgrädde
Florsocker
 
Gör så här: 
Smält smöret och tillsätt sedan mjölken tills det är fingervärme. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt, ev kardemumma, ägg och 6 dl av mjölet. Arbeta dagen och låt sedan jäsa i 30 min. 
 
Sätt ugnen på 225 grader. Bland bakpulver och det sista mjölet. Arbeta in det i degen. Baka ut till 12 släta bullar. Låt jäsa på plåt i 20 min. Pensla sedan det uppvispade ägget på bullarna och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min. 
 
Skär av locket på bullarna och gröp sedan ur lite innehåll. Blanda det med mjölk och riven mandelmassa. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädden och lägg en klick på varje bulle. Lägg tillbaka locken och pudra med florsocker. 
 
Tips
- Det är väldigt svårt att få släta bullar och för mig var det sprickor överallt så gör så gott du kan.
- Jag använde mig bara utav grädde och florsocker som fyllning så använd det du tycker bäst om. 
- Lägg en handduk över när du ska jäsa för bäst resultat. 
- Bullarna är en aning osöta så ha socker i grädden om ni vill ha sötare.
 
Receptet kommer härifrån
Sarah

Va kul att göra egna semlor :)

Robyn

Mums!!

♫♪ sandra

åh gott!

Frida

Åh vad gott & vilket bra recept!!!

LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Åh vad gott! Förutom mandelmassan. Och grädden. Fast grädden kan jag äta om den smakar lite vanlig ;D

Denise

Åh vad gott med hemgjorda semlor! :D

Carolina Thoor

Gott :D många börjar tidigt med semlor, när är semmeldagen? :)

Sv; de tackar nog :D

Åh, semlor!! :)

ebba

åh så gott! min farmor har lovat att baka till mig när det är semledagen, får speciella med vaniljkräm i istället för mandelmassa :)
kramis

Anita

Såg himla gott ut även fast jag inte tycker om semlor :-)

♀ THE REVOLT ♀

Åh!:D Aldrig gjort egna semlor! :o Jag vill göra det, fastän jag är inte så förtjust i att äta dem. Men känns inte som att jag borde göra semlor, för liksom vem ska äta dem? D:

shazi

även om jag sj inte gillar sämlor, så ser dem riktigt goda o underbara ut

Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Jag gillar verkligen inte semlor, men sambon gör det så jag kanske borde baka några till honom:)

Sara

Super gott!! Måste prova! :D

Maja

Åh vad sugen jag blev på semlor nu!

Elin karlsson

Åh vad gott!!

Hanna

Hemmagjorda semlor är så gott! :D

Helen

Oj va gott, det skulle jag vilja testa :D

Madde

Åh va gott med smelor!!

miningalinn

Gott, kanske ska prova göra dom vecka nio när jag är hemma!(:

Ida - foto & häst

åh gott!! förutom mandelmassa dåå ;)) Har alltid sylt i min ahahah :')))

Beatrice Jakobsson - Fotograf

Gud vad gott! :D

SARA EMILIA

Semlor är verkligen otroligt gott!

malin

åh vad gott med semlor! :) blir sjukt sugen.

Natalie

Åh vad gott det där såg ut!!

Rebecka

Åh gud vad gott! Bra tips :)

Pauline

jag gillar inte semlor :( men kanske ska prova göra egna!

Eiime

Fan är omöjlig på bakning.. Tror du de går att byta ut mot mandelmjöl? Är allergisk mot vete 😐.
Snygg brud också förresten !;)

love&peace

Såg gott ut :)

Rebecca

Herregud vad gott" jag är inte så produktiv att jag bakar egna dock ;)

finnsingaursäkter

Men ååh inge sugen man vart på semlor nudå ;) haha
Ser riktigt gott ut!

Josephine - Living in London

gott :)

Clara

Så gott med egna semlor! Måste ta och göra det någon dag!



Läs det här innan du kommenterar:
- Jag fotar med min systemkamera, CANON EOS 600D
- Du får inte kopiera eller printa min bilder utan tillåtelse
- Jag vill inte ha kommentarer om din frågestund
- Kommentarer som inte handlar om min blogg eller mitt inlägg raderas


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: