Tips på serier x4

| tips
Californication
I Californication får vi följa den avdankade författaren Hank Moody som är en riktig charmtjusare och plågad av inre demoner. Han skyller sin flera års långa skrivkramp på ett antal olika anledningar från hedniska Los Angeles till att flickvännen Karen lämnade honom. Han får gång på gång möta konsekvenserna av svårigheten att säga nej till droger, sex och alkohol. Samtidigt försöker han vara en kärleksfull fader till sin dotter Becca och en trogen partner till Karen.
 
Min åsikt: 
En riktigt bra serie, jag älskar den. Kanske lite mycket sex ibland men ändå så rolig. Den har flera säsonger ute, det är kortare avsnitt och kortare säsonger. Det passar mig perfekt. Ibland när avsnitten är för långa och det är för många avsnitt på en säsong, kan jag lätt tröttna. Tycker att Hank är mycket snygg trots att han är så "gammal". Älskar att han kämpar så himla mycket för Karen även om han hela tiden fuckar up allt. 7 säsonger får vi se av denna serie och jag kan meddela er om att jag älskade slutet, världsbäst.
 
Lie to me
Huvudpersonen, Dr. Cal Lightman och kollegan Dr. Gillian Foster, upptäcker lögner genom att observera kroppsspråk och små ansiktsrörelser med hjälp av Facial Action Coding System. De använder detta för att hjälpa klienter till exempel inom polisen. Rollfiguren Dr. Cal Lightman är baserad på Paul Ekman, som är psykolog och expert på kroppsspråk och ansiktsrörelser.
 
Min åsikt:
Den här serien påminner lite om The mentalist. Lightman och hans kollegor löser brott/händelser genom att läsa av kroppsspråk och ansiktsuttyck. I början på varje avsnitt står det att det är "påhittat" men den är ju ändå baserad på en expert och det tycker jag är as coolt, så måste ju finnas någon sanning i det hela. Att de använder sig av olika kändisar ibland som man känner igen är jätte kul. Hela serien hänger ihop och har en röd tråd, men man kan ändå kolla på ett avsnitt mitt i en säsong utan att bli helt förvirrad. Serien består tyvärr bara av 3 säsonger men de är så värda att kolla på!
 
Orange is the new black

Piper Chapman har i ungdomen smugglat knarkpengar åt sin dåvarande flickvän Alex. Strax innan brottet blir preskriberat blir hennes roll upptäckt. Snarare än att riskera en hård dom, går hon med på att sitta 15 månader i fängelse. Hennes fästman Larry, och hon förbereder sig så gott de kan för fängelsetiden, men när tiden för hennes fängelsestraff närmar sig blir hon nervös. Hon konfronteras med hur fängelselivet skiljer sig från livet utanför murarna så fort hon kommer in i kvinnofängelset: de pengar hon och Larry har tänkt att hon ska ha fördröjs, och hon lyckas göra sig ovän med Red, den intern som är ansvarig för fängelseköket, vilket gör att hon inte får någon mat. Dessutom stöter hon på uppdelningen mellan vita och svarta, homosexualiteten och sitt ex, Alex, som också sitter i fängelset. Samtidigt som Chapman möter nya utmaningar, återberättas de olika internernas respektive bakgrunder utanför fängelset.
 
Min åsikt:
Åh jag tycker om så himla många av karaktärerna i den här serien. Hur kan man inte tycka om Nicky, Taystee, Morello och Sophia? Så himla härliga. Tycker att serie avsnitten är på tok för långa men med tanke på hur få säsonger som ligger ute och hur få avsnitt de innehåller så kompenserar det lite grann. I början av serien tyckte jag så himla mycket om Piper, men ju längre serien går ju värre blir hon. Men tycker mer om henne igen i säsong 2. Något annat jag verkligen tycker om i serien är att man får lära känna varenda karaktär och hur deras liv innan fängelset såg ut, och man får reda på varför och vad de sitter inne för. Super bra :) 
 
 
Se mina tidigare tips här, här & här
♫♪ sandra

OITNB är så bra!

Jag har ingen tv! :P

Pauline

kul med tips, inte sett någon av dom!

MATILDA

tusen tack för tipsen :) bara sett orange is the new black och älskar serien :D

sv; tack! jag älskar det!

Mina tips på serier är Defiance (science fiction), Sleepy Hollow (skräck) och Hannibal (svinäcklig men bääääst) <3

NATHALIE - Fashionblog

Bra tips :)
- åh vad skönt, gick de bra? kram

Life of Johanna

Inte sett någon av dem, men är ingen seriemänniska, så det har säkert med det och göra :)

jonna

gillar också orange is the new black. Dom andra har jag inte sett. Kanske får ta och göra det :)

Inga-Linn

Bra tips, dock tar det ett tag för mig att tycka en serie är bra och oftast har jag inte de tålamodet.

Sv: tack, du också ju!:)

fashion

Vill kolla på Orange is the new black :D

Lie To me vill jag se! Om den är som The Mentalist! :D Går den på tv???

natalia

Tack för tipsen :D

♀ THE REVOLT ♀

Kollar faktiskt inte på ngn av serierna :o men lär kanske komma på den sista du tipsade om ^^ den har jag hört mkt om ^^

MADDISENJ.SE

Bra tips

Petra

önskar dig en trevlig helg

fashion

Hoppas att du har haft en bra frddag! :)

Beatrice Lind

Kul med lite tips ju! :D Har inte sett någon av dem, men jag hinner liksom inte med fler serier. Hahah! <3

Denise

Jag har inte sett ett enda avsnitt av någon av dom här serierna :o

Sarah

Ja har inte kollat på nån av dom där serierna :P

Ninni - Foto & Vardag

har bara sett orange is the new black :) gillade första säsongen jättemycket o såg fram emot andra men gillade inte alls den =//

Catrine

den sista är jag sugen att se :D

Sara

Älskar OITNB :)

Olivia Magnusson

vill se OITNB!!

sv: hihi tack :D
kram ❤

Kashaya

Californication har jag aldrig riktig fastnat för.

Sandra

ha en toppen dag :D

mot plus

älskar californiacation! =)

Maja

Lie to me är så bra!!

Liborius

åh californication!

caroline ♡

Det där var väl bara tre tips? ;) Jag ska börja se på orange is the new black! Har velat sen den himla länge. Tack för bra tips! :D

Sv: Hihi visst! Skitgullig :)

Amanda Jona [SPONTAN]

Tack för tipsen :)

FrökenTV, bloggen om tv och film

jag läste OITNB boken nys :)

Emelie

Alltså kärlek till oitnb <3



Läs det här innan du kommenterar:
- Jag fotar med min systemkamera, CANON EOS 600D
- Du får inte kopiera eller printa min bilder utan tillåtelse
- Jag vill inte ha kommentarer om din frågestund
- Kommentarer som inte handlar om min blogg eller mitt inlägg raderas


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: